اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

انتخابات حماس؛ تلاش برای حفظ موازنه میان محور ایران و طرف مقابل

تحلیلگران معتقدند حماس «اسماعیل هنیه» و معاون وی را ابقا کرد زیرا روابط خوبی با ایران برقرار کرده‌اند و از طرفی دیگر «خالد مشعل» را برگرداند چون روابط خوبی با تمامی طرف‌ها از جمله عربستان سعودی دارد.

انتخابات حماس؛ تلاش برای حفظ موازنه میان محور ایران و طرف مقابل

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، حماس در انتخابات داخلی اخیر خود «اسماعیل هنیه» رهبر این جنبش و معاون وی «خالد العاروری» (رئیس حماس در کرانه باختری) را در سمت‌هایشان ابقا کرد و «خالد مشعل» را به صفوف رهبری حماس برگرداند و به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس در خارج انتخاب کرد.

خبرگزاری «آناتولی» در تحلیلی بر همین موضوع گزارش کرد، نظرات تحلیلگران درباره ابقای هنیه و بازگشت مشعل متفاوت است، برخی معتقدند که این موضوع به تلاش حماس برای حفظ ائتلاف‌های منطقه‌ای با محوری است که ایران آن را رهبری می‌کند و حماس در عین حال تلاش دارد که روابطش با محور مقابل به رهبری عربستان سعودی را بهبود بخشد.

در همین زمینه «طلال عوکل» نویسنده و تحلیلگر سیاسی به آناتولی گفت، حماس هنیه و العاروری را انتخاب کرد زیرا آنها روابط خوبی به ایران و مصر دارند. « با توجه به حمایتی که ایران از مقاومت دارد و همچنین با نظر به روابط ضعیف حماس با عربستان، این جنبش مشتاق تقویت روابط با ایران است».

وی تأکید کرد: این حق دارد که رابطه را ایران را حفظ کند زیرا ایران عنصری اصلی در محور مقاومت است و حماس حمایت تهران را انکار نمی‌کند. رهبری حماس در دوره گذشته موفق شده روابط محکمی با ایران و مصر برقرار کند و به همین دلیل به فرصت دوم نیز دست پیدا کرده است. ابقای هنیه و العاروری پس از تجربه موفق سران حماس در طول چهار سال گذشته صورت گرفت.

در ادامه این گزارش آمده، بر اساس گزارش شبکه «المیادین» هنیه دوره دوم ریاست خود را با سفر به ایران در روز چهارشنبه (امروز) آغاز خواهد کرد، موضوعی که حماس هنوز آن را اعلام نکرده است.

اما دیگر تحلیلگر سیاسی «هانی حبیب» درباره دلیل انتخاب مشعل به ریاست حماس در خارج گفت: مشعل با تمامی طرف‌ها و کشورها از جمله عربستان سعودی روابط خوبی دارد، عربستانی که حماس دنبال بهبود رابطه با آن است.

وی افزود: حماس از وضعیت منطقه‌ای و بین‌المللی تأثیر می‌پذیرد... سران حماس در سیاست خود در قبال طرف‌های منطقه‌ای تلاش می‌کنند که موازنه میان محورها را حفظ کنند تا کمتر تحت تأثیرگذاری یا تأثیر قرار گرفتن مواضع طرف‌های دیگر قرار بگیرند و تا حد امکان طرفی در یک محور نباشند.

حماس انتخابات داخلی خود را هر چهار سال یک بار به صورت محرمانه (به خاطر مسایل امنیتی) برگزار می‌کند. انتخابات فعلی داخلی از فوریه گذشته (۲۰۲۱) آغاز شده بود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول